lauantai 28. marraskuuta 2009

Pimennossa

Asuinalueellamme on internetyhteydet poikki kaivinkoneen möyrimisen takia. Nyt pitäisi olla mokkula, jotta pääsisin hoitamaan kontakteja maailmalle ja hoitamaan työasioita, ainakin sähköpostit pitäisi päästä lukemaan. Toisaalta mokkulan hankkiminen ei innosta tilapäisen häiriön takia, kun ei ole esimerkiksi kesämökkiä, jonne voisi mennä uimaan ja kalastamaan ja roikkumaan netissä.

Lomilla matkustan kotiseudulle ja silloin mokkulasta luulisi olevan hyötyä, mutta kun ei ole. Luonnonkauniissa kylässämme ei ole edes laajakaistaa, kun korkeat vaarat estävät bittisinkoilut. Yleensä hylkään siellä modernin tiedonvälityksen vaatimat vehkeet ja menen sukulaisten ja naapurien luo kyläilemään.

Viime syystalvena innostuimme naapurin emännän kanssa lähtemään erämajalle, vaikka tie oli jäinen ja pimeä oli tulossa. Majavan tukkimaa ojansuutakin piti käydä katsastamassa. Lammen pinta oli ohuen jääriitteen peittämä. Puolukkatertut olivat syväjäädytettyjä, mutta makeita. Sytytimme tulen takkaan ja söimme eväitämme harmaaseinäisessä hirsimökissä.

Kotimatkalla auto vieri uhkaavasti tien sivuun ja ehdin jo sanoa, että varmaan pitäisi naapurin nuori mies hälyttää hinaamaan, jos kärri menisi ojaan. ”Eipä tiällä oo kenttee, ei kännykät toemi”, sanoi emäntä ja polki kaasua.

maanantai 23. marraskuuta 2009

Rekvisiitan metsästystä.


Suomen viralliset vähemmistökielet ovat pohjoissaame, inarinsaame ja koltansaame, viittomakilei ja romanikieli. Näyttelyä varten hankin kirpputorilta rekvisiitaksi lapinnuken, jonka arvelinkin olevan tavanomainen matkamuisto. Sain vahvistukset asiasta Saamelaiskäräjiltä. Haluaisin hankkia oikean käsityönä tehdyn saamelaisnuken näyttelyyn, mutta nyt ei enää ehdi. Onneksi hankkimani nukke on varsin söpö eikä se ole ihan viimevuosien kaupallista tuotantoa. Näyttelyn oheistapahtumana voitaisiin järjestää saamelaispäivä.


Nyt pitäisi vielä löytää saamelaisten pöytälippu. Lipussa on aurinkoa ja kuuta symboloiva kiekko. Romanien lipussa on myös ympyrä, ehkä se on kärrinpyörä. Intian lipussa on myös chakra, pyörä, sieltä romanit ovat lähtöisin. Ensimmäiset romanit tulivat Suomeen 1500-luvulla.


Niin ja viittomakieli. Juliste on tulossa.


Tällaisissa yksityiskohdissa sitä voi askarrella vielä illallakin, Olen aivastanut kolme kertaa. Ei kai se nyt iske.


lauantai 21. marraskuuta 2009

H-hetki lähestyy


Näyttelyn rakentamisessa pitää ottaa osaamisen kaikki osa-alueet käyttöön. Arja ja Roni täydentävät Luostarinmäen pienoismallia.


Tatun ja Patun Suomi-näyttelyn avajaisiin on runsas viikko, joten näyttelyn pitäisi olla suurinpiirtein valmis. Olemme edenneet aikataulussa ja tunnelma näyttelynrakennus on kiihkeän toimelias. Kun saavun iltahämärässä kotiin, ajattelen seuraavan päivän töitä ja teen kaikkea mahdollista näyttelyyn liittyvää. Sen lisäksi syön, seurustelen perheenjäsenten, joista suurin osa on kissoja, kanssa.


Näyttelyä voisi tehdä rimaa hipoen välttäen liikaa innostumista. Sillä tavalla syntyy asiallisia näyttelyitä ja aiheeseen vihkiytyneet voivat niistä saada irti odottamansa. Tai sitten näyttely vie mukanaan ja on vain pidettävä huoli, ettei se ryöstäydy käsistä. Idea ja oivallus ruokkivat uusia ideoita ja oivalluksia. Särmääkin näyttelyssä pitää olla, niin että se herättää keskustelua puolesta ja vastaan.


Parasta on se hetki, kun jonkin yksityiskohdan on hahmotellut päässään ja sitten paperilla ja sitten toteutusvaiheessa se näyttääkin kuviteltua paremmalta. Välillä tulee mokia, jotka toisinaan kääntyvät voitoksi. Tatu ja Patu-näyttelyn rakentamisessa on hyvä porukka, jokainen tekee oman osuutensa paremmin kuin kukaan muu.


Vaikka olisi kuinka innostunut ja vaikka olisi jäljellä tekemistä, jossain vaiheessa sitä ei vain jaksa, vaikka työhuoneen ja näyttelysalin välin sahaaminen luulisi kasvattavan rautaisen kunnon. Rappusten kiipeäminen ja tavaroiden kantaminen ei tunnu missään, ja sitten yhtäkkiä tuntuukin.

maanantai 16. marraskuuta 2009

Täydennystä sukkasiinipohdintaani


En ole vielä itse tehnyt sukkasiineja, mutta löysin kuin löysinkin mummoni tekemät sukkasiinit, vihonviimeiset hänen tekemänsä. Muistan, kuinka silloin saimme kirkonkylältä niihin vielä nahkapohjat, ne ovat kovempaa nahkaa kuin aikaisemmin hankkimamme. Suutari sanoi, ettei niitä enää tämän jälkeen mistään saa. Tassujen alla näkyvä räsymatto on äitini kutoma.
Tästä pääsee aiemmin aiheesta kirjoittamaani pieneen juttuun.

lauantai 14. marraskuuta 2009

Täydennystä tapettijuttuuni

Lupasin täydentää myöhemmässä vaiheessa Uskelan tapetteja koskevaa blogijuttuani kuvalla ja nyt on se hetki. Olen lisännyt kuvan.

torstai 12. marraskuuta 2009

Ennemmän kuin salonkitaidetta

Kävimme taannoisella museomatkalla Helsingin kaupungin taidemuseossa, jossa on näyttely Kauneuden pauloissa - Mestariteoksia Tretjekovin gallerian kokoelmista. Näyttelystä oli artikkeli tiistain 10.11.2009 Helsingin Sanomien kulttuurisivuilla, kirjoittaja on Timo Valjakka.


Pidin näyttelyn taideteoksista, ne olivat upeita. Ns. realistit antoivat aikanaan rankkoja arvosteluja, kuinka salonkimaalauksissa on häpeällisen leveitä kullattuja kehyksiä, maalaukset ovat pikkutarkkoja, pysähtyneitä, kiiltokuvamaisia ja pinnallisia. Hesarin kirjoituksesta jatkuu samansuuntainen  ajattelu ja sitä täydentää kuvavalinta: Fjodor Andrejevits Bronnikovin Pythagoralisten hymni nousevalle auringolle, 1869. Otsikkokin on Akateemisen kauneuden vangit. Jos ei näe kokonaisuutta, voi kuvaa katsottuaan ajautua toimittajan kanssa samansuuntaisiin aatoksiin.


Näyttely on paljon muuta.


Menimme museoon myöshäsissyksyn kullatessa katunäkymiä, valo oli pehmeän paljastava. Saman pehmeän paljastavan valon taiteilijat olivat vanginneet maaluksiinsa. Maalaukset ovat yksityiskohtia myöten viimeisteltyjä. Aiheet ovat kiinnostavia.


Maalaamista on edeltänyt turkimustyötä. Kun on haluttu kuvata ihminen renessanssipuvussa, tehdä historiallista henkilöä esittävä muotokuva, on se edellyttänyt matkaa Italiaan, tutustumista renessanssin mestarien töihin, On pitänyt löytää oikeanlaiset rakennukset ja interiöörit. Pohjatyö on ollut valtaisa ennen kuin on voinut tarttua siveltimeen.


Renessanssin aikaa kuvaavilla maalauksilla on arvoa jos on kiinnostunut esimerkiksi pukuhistoriasta. Jos olisin ompelemassa itselleni renessanssipukua, menisin näyttelyyn uudestaan, sillä aikakauden puvut oli kuvattu täyteläisissä väreissään. Kangaslaatu ja pukuihin liittyvät detaljit on maalattu, niinpä, pikkutarkasti. Käsityöihminen saattaa ryhtyä naisen puvun nähtyään nypläämään. Historiallisaiheiset 1800-luvulla tehdyt maalaukset, juuri ne tinkimättömästi toteutetut ovat enemmän kuin muotokuvia tai maisemia. Näissä pinnallisiksi väitetyissä maalauksissa on monta ulottuvuutta. Ne tuovat historiaa visuaaliseen muotoon. Löytyyhän vastaavia maalauksia Suomestakin.


Jonkin maalauksen edessä tuli mieleen Albert Edelfeltin kuningatar Blanka, se jossa äiti pompottaa polvellaan tulevaa Norjan kuningasta: Aja, aja, aja, Blankan ratsastaja... Blanka on kuningas Maunu Eerikinpojan puoliso. Kun Albrekt Mecklenburgilainen  ja kuningas Maunu riitautuivat, Turun linnakin joutui kahinaan mukaan. Albrekt piiritti linnaa kahdeksan ja puoli kuukautta, vasta sitten linna antautui. Kahinoitten päätteeksi Maunu Eerikinpoika karkasi Valamon lustariin ja kuoli seillä. Hetkinen, taisi harhautua sivupoluille, Blankahan kuuluu Suomen kultakauden taiteeseen. Niin joo, mutta silloin Suomi oli osa Venäjän valtakuntaa.


Helsingin taidemuseon näyttelyssä on renessanssin lisäksi antiikin aiheita ja mittava määrä idyllisiä Italia-aiheita. Romaeja esittävistä muotokuvista muistin Martta Wendelinin maalaukset, joissa mustalaiset elävät ikuisessa kesässä. Marmoriveistos, Näkinkengässä nukkuva Amor tuo mieleen vuosi sitten Eremitaasissa näkemäni Rafaelin teoksen, joka delfiini kannattelee merestä löytämäänsä pientä poikaa.


Aikanaan ymmärrettävistä syistä kyllästyttiin todellisuutta pakenevaan ilmaisutapaan, heräteltiin taiteilijoita, etteivät nämä pakenisi aiheineen menneisyyteen ja etteivät he kuvaisi köyhyyttä huolettomana idyllinä. Mutta hylätä mestariteokset varastoihin pois ihmisten silmistä. Onneksi taideteokset säilyivät. Onneksi jotkut ylläpitävät vanhaa akateemista perinnettä.


Jos Hesarissa olisi artikkeliin liittyvänä kuvana ollut vaikka vahva naismuotokuva, olisi kuva houkutellut museokäyntiin. Jos lehdessä olisi ollut Italia-kuva, Italian ystävät huomaisivat suunnistaa näyttelyyn.


En ole koskaan opiskellut taidehistoriaa ja sen vuoksi on kevyt kirjoitella. Vaikka venäläiset taiteilijat olisivatkin olleet akateemisen salonkitaiteen vankeja, katselin heidän aikaansaannoksiaan ihailevan vapautuneesti.

keskiviikko 11. marraskuuta 2009

Kissahotelli


Mustapippuri ja Viiru, ikää 2,5 kk.

Monikerroksinen pentuhotellimme on edelleen ahkerassa käytössä. Se kelpaa kiipeilyyn ja temmellykseen. Kun kissamme väsyvät, ne kiipeävät omiin huoneistoihinsa päiväunille, toisinaan ne sulloutuvat kaikki neljä samaan osastoon.

sunnuntai 8. marraskuuta 2009

Turku sai kuningaspatsaan


Kuvanveistäjä Sofia Saari patsaan pajastustilaisuudessa.

Cкульптор София Саари на открытии памятника


Casagranden talolla (ent. Ingmanin talo), sen piha-alueella oli tänään patsaanpaljastustilaisuus. Paljastettu veistos on kuvanveistäjä Sofia Saaren käsialaa ja aiheena on kuningas Juhana III.


Porin kaupunki vietti 450-vuotisjuhliaan viime vuonna ja Sofia toteutti sinne Juhana-herttuaa esittävän patsaan. Perustaessaan Björneborgin kaupungin Juhana oli parikymppinen nuorukainen ja sellainen hän on veistoksessakin. Parta ei ole vielä ehtinyt juurikaan kasvaa. Katariina Jagellonicaa hän ei ollut vielä tavannut, vaan hänen rakkaansa oli Kaarina Hannuntytär.


Turun veistoksessa Juhana on vankkapartainen viidenkymmenen ikäinen kuningas. Juhana III liittyy vahvasti tontin historiaan, sillä kuningas määräsi sinne rakennettavaksi kirkon Turun suomenkieliselle väestölle, koska ruotsinkieliset olivat omineet Tuomiokirkon. Paikallinen hallintokoneisto toimi sen verran hitaaksi, ettei rakennushanketta saatu vietyä loppuun ja Pietari Brahe jyräsi 1600-luvulla rapistuneen työmaan itselleen nimetyn kadun tieltä.


Ennen patsaan paljastamista kävin tontilla sijaitsevassa Pyhän Hengen kappelissa. Pyhän Hengen talon, kappelin ja hautausmaan keskiajalta alkavaa historiaa on selvitetty arkelogisilla kauvauksilla. Paikalla ollut hoitolaitos ja hautausmaa oli varattu kaupungin kelvottomimmille asukkaille, kuten ruttotautisille ja aviottomille äideille ja heidän lapsilleen. Olin siellä minäkin arkeologian kaivauksilla 1970-luvun puolivälissä, kaivinkonemies puhisi kärsimättömänä, kun lusikoimme multaa viikosta toiseen. Paikalla on nyt ekumeninen kappeli.


Kuvanveistäjä Sofia Saari kuvaa kuningas Juhana III:n komeana elämää kokeneena kuninkaana, valtiomiehenä, Katariina Jagellonican puolisona. Takana on satoja sivuja historiaa, perehtymistä aikakauden kulttuuriin, muotiin, Vaasojen sukuhistoriaan. Veistos on aiheeltaan historiallinen, henkilöä on kuvattu aiemmin maalauksissa ja hautapaadessa. Sofian Turun veistoksessa on uusi ilmaisullinen ote, se on tämän vuosituhannen teos. Tutkijan ominaisuudessa saimme Ninan kanssa olla mukana miettimässä Juhanan olemusta. Lopputuloksesta huomaa, että Sofialla on otetta pronssisiin miehiin. Kyllä sen Juhanan ilmeestä huomaa.


Турку получил памятник королю

У дома Касагранда (бывший дом Ингмана), во дворе, сегодня состоялось открытие памятника. Скульптура, которая изображает короля Юхана III, является работой скульптора Софии Саари.

Город Пори отмечал своё 450-летие в прошлом году, и София создала для него памятник, изображающий герцога Юхана. Когда Юхан создавал город Бьёрнеборг, он был двадцатилетним молодым человеком, и таким он предстаёт в своей скульптуре. Даже борода ещё не успела вырасти. Он ещё не встретил Катарину Ягеллонику, а его любимой женщиной была Каарина Ханнунтютяр.

Скульптура Турку представляет короля Юхана в возрасте 50 лет с большой бородой. Юхан III тесно связан с историей этого отрезка земли, т.к. король приказал построить там церковь для финско-язычных жителей, поскольку Кафедральный собор принадлежал шведско-язычному населению. Местные государственные органы функционировали настолько медленно, что проект строительства не был осуществлён до конца, а в XVII веке Питер Браге запахал обветшавшую строительную площадку прочь с улицы, которая стала называться его именем.

Перед открытием памятника я побывала в часовне Святого Духа, расположенной на этом участке. История дома Святого Духа, часовни и кладбища, начинающаяся со средних веков, выяснялась в результате археологических раскопок. Лечебное учреждение, расположенное на этом месте, было предназначено для самых низких слоёв населения, таким как болеющим оспой и незамужним матерям с детьми. Я тоже была там в середине 1970-х гг. на археологических раскопках, экскаваторщик ворчал нетерпеливо в то время, как мы перебирали почву ложками целыми неделями. Теперь там находится часовня игумена.

Скульптор София Саари изображает короля Юхана III живым, повидавшим жизнь королём, государственным человеком, мужем Катарины Ягеллоники. Позади сотни страниц истории, посвящения в культуру эпохи, моды, родословной истории Ваасы. Скульптура по своей идее историческая, ранее личность изображалась в живописи и могильных росписях. В скульптуре Софии в Турку присутствует новая выразительная черта, это произведение этого века. Мы с Ниной в качестве исследователей смогли принять участие в размышлении по поводу сущности Юхана. Судя по конечному результату можно заметить, что у Софии есть хватка по отношению к бронзовым мужчинам. И конечно же это заметно по выражению лица Юхана.

lauantai 7. marraskuuta 2009

Jokainen päivä merkkipäivä




Kylmällä säällä on parasta laittaa pipo päähän, viestittävät rautatieaseman graniittimiehet.

Aseman lähellä olevan Salakaupan taiteelliset hahmot esittelevät lämpimiä solmioita.

Performanssi toi psoriasistietoutta matkustavalle kansalle. 


Ehdin jo viikko sitten kertoa olleeni museomatkalla Helsingissä. Kävimme muun muassa Pablo Picasso-näyttelyssä Atenumissa. Aikaisemmin olen nähnyt suuren Picasso-näyttelyn Tukholman Moderna Museetissa 1988.


Nyt toivoin löytäväni Picasson sirkuskuvia ja muutamia Ateneumista löytyykin. Picasso vietti aikaa Medranon sirkuksessa Pariisissa, jossa esiintyi myös sirkusystäväni Edit Kleinbarthin isä 1945. Edit muisti kuinka niukkaa elämä silloin Pariisissa oli. Eläintenhoitaja Ernst myi sirkuksen edessä porkkananpaloja, joita ihmiset ostivat ja syöttivät niitä sirkushevosille. Noilla myynnistä tulevilla vähäisillä kolikoilla perhe selviytyi päivästä päivään. Picasson pula-aikaa kuvastaa Härkä, joka on tehty polkupyörän istuimesta ja ohjaustangosta. Teos on näytteillä Ateneumissa.


Design-museon korunäytelyssä oli kultaa ja jalokiviä ja helmiä. Useat vanhat upeat korut ovat lainassa Turun museokeskuksen kokoelmista. Piti mennä Helsinkiin asti ihailemaan niitä. Nykyiset korutaiteilijat ovat ennakkoluulotonta porukkaa. Jos olisin taiteilija, voisin ottaa tuosta pöydältä kynän, kissojen vanuttaman vaahtomuovipallon, kynsiviilan ja Pronasol-nenävoideputkilon ja asetella ne hopeaketjuun kaunistamaan olemustani. Korun voi tehdä mistä vain, sillä voi kertoa sanoman, ei siinä ole aina kysymys pelkästään estetiikasta. Nenävoide kertoisi ajankohtaisesta tilanteesta, poden tällä hetkellä flunssaa, tosin ei kertomiseen kyllä korua tarvita, sen huomaa muutenkin. Design-museon näyttely oli kiinnostava, mutta ei siellä ehtinyt uppoutua, oli tiukka ohjelma ja piti juosta bussiin.


Päivän päätteeksi oli parasta olla hieman varovainen, sillä olin läpikotaisin taiteen kyllästämä. Postimuseon näyttelyyn sisälle houkuttelivat virtuaaliset hahmot hämäsivät hetken aitoudessaan. Kun menin rautatieasemalle, siellä nuori mies riisui paitdan ja housut, asetteli hattua suoraan ja vinoon, peilaili itseään. Ehdin jo miettiä, onko soveliasta tuijotella, mutta junaa odotellessa oli vaikea pitää silmiään irti. Performanssilla olikin sanoma, sillä vietettiin Maailman psoriasispäivää (29.10.). Sain tietoa tuosta sairaudesta, joka on noin kolmella prosentilla suomalaisista.


Nimikkopäivät ovat hyödyllisiä, sillä ne pistävät ajattelemaan. Autottoman päivän aattona näin nuoren naisen makaavan tiellä ambulanssihenkilökunnan ympäröimänä ja autonkuljettaja vaihtoi jalkaa sivummalla. En tiedä, kummanko varomattomuudesta onnettomuus johtui. Se mietitytti vielä seuraavanakin päivänä. 


Tänään onnittelen nimipäiväsankari Taistoa, huomenna muistelen isää. Ikkunasta näkyy naapurin pystyhaapa ja se tuo mieleen Kordelinin, joka toi hoikat haavat Kultarantaan. Tämä on myös lokakuun vallankumouksen muistopäivä ja Neuvostoliiton kansallispäivä, jota ei juhlita enää. Radiossa kerrotaan, että Roosevelt valittiin neljännen kerran USA:n presidentiksi. Taidankin kömpiä peiton alle ja viettää toisen Nenäpäivän.

keskiviikko 4. marraskuuta 2009

Ihmeellisiä itsestäänselvyyksiä Suomesta


Ammattikoulun pojat Roope ja Jouni rakentavat savusaunaa Turun linnan Isoon linnantupaan.


Mietin vuosia sitten, että Turkuun pitäisi rakentaa Suomi-näyttely. Mistä meidät on oikein tehty ja mitä kaikkea jännää maahamme liittyy. Halusin kertoa itsestäänselvyyksistä, joita emme oikeastaan huomaakaan, mutta  joita ilman emme voi olla. Tutkimusmateriaalia kertyi mappikaupalla.


Kun Aino Havukainen ja Sami Toivonen tekivät kirjan Tatun ja Patun Suomi, joka voitti Finlandia Juniorin 2007, pääsin harppauksen eteenpäin. Kirjan visuaalinen ulkoasu, leikillinen ote aiheeseen ja sisällön pätevyys hätkähdyttivät. Vaikka on tarkkana, sivuilta löytyy yllätyksiä useammankin lukukerran jälkeen.


Tatun ja Patun Suomi-näyttelyn rakentaminen Turun linnaan on kiivaimmillaan. Savusauna on katolla keikkuvaa harakkaa vaille valmis. Näyttelyn aihe on laaja ja mukaan voi ottaa vain pieniä asiakokonaisuuksia. Täytyy myöntää, että olen kiitollinen saadessani tehdä tämän näyttelyn.


Mitä sana suomalainen pitää sisällään? Meillähän on koko joukko muualta tullutta väkeä. Me itsekin olemme tulleet muualta. Romanit saapuivat tänne jo 1500-luvun lopulla. Turku ja turkulaiset ovat olleet varsin keskeisessä roolissa uutuuksien tuojana, sillä aika monet ilmiöt ovat saapuneet maahamme täältä kautta. Suomalaisuutta on paras tarkastella lintuperspektiivistä, kuten yhteistyökumppanimme rock-tähti tekee.

 

Enempää en nyt vielä kerro, sillä lehdistötilaisuus on edessäpäin. Toivottakaa nyt onnea hyvät ihmiset tai pistäkää peukut pystyyn, niin että kaikki sujuu ja näyttely valmistuu, sillä meillähän on menossa talkoovapaat, organisaatiomuutokseen liittyvät muutot ja infulenssakin uhkaa. Luulen kyllä, ettei Tatua ja Patua mikään lannista.

maanantai 2. marraskuuta 2009

Kissatorni


Tornin ulkopuolella kiipeilemässä Ernesti, 2 kk.

Yrittäessäni saada jonkinlaista järjestystä kotiimme tulin hankkineeksi kattoon kiinitettävän nailonmaisesta verkosta tehdyn monisäiliöisen rysän. Arvelin sen avulla saavani jaoteltua yksinäisenä harhailevat sukat omiensa pariin.

Pikkukissat ottivat tornin käyttöönsä. Ne vilistävät seinämää pitkin kattoon, taistelevat eri korkeuksilla, välillä tunkevat kaikki samaan osastoon, joskus kadonnut yksilö löytyy nukkumasta ylimmän kerroksen huoneistosta.

Se hämmästyttää, ettei kirpputorilta hankittuun (Ikean tuote) kapistukseen näytä tulevan minkäänlaisia vaurioita ahkerasta käytöstä huolimatta. Se on kestänyt jo pari viikkoa vauhdikasta menoa, kissat tekevät yhä pitempiä loikkia ja tarrautuvat terävine kynsineen kissatornin seinämään.

Joskus sitä tulee pistettyä rahansa turhuuteen, mutta niin ei käynyt tässä tapauksessa. Sukat ovat edelleen hujanhajan, mutta kissat ovat onnellisia.