maanantai 21. joulukuuta 2009

Sivusta kuultua

Kirjoitin blogiini Helsingin kaupungin taidemuseon Kauneuden pauloissa-näyttelystä. Helsingin Sanomissa Sirpa Pääkkönen kirjoitti samasta aiheesta HS 19.12.2010 Henkilökohtaista palstalla/ Kaiken kokenut kulttuuritoimittaja herkistyy, mutta valitettavasti tekstiä ei löydy verkosta. Otsikkona on Astu sisälle satuun!

Pääkkönen kiinnittää huomiota maalusten häikäisevään taidokkuuteen. Artikkelin yhteydessä on kuva Steiben Karl Karlovitsin maalauksesta Andalusialainen nainen.

Kun palasin Pohjois-Karjalan matkaltani, Helsinki-Pasila osuudella pari uupuneita jalkojaan valittavaa naishenkilöä keskusteli vaunussa niin äänekkäästi, että puhe kuului useiden penkkien etäisyydelle. Naiset olivat käyneet Picasso-näyttelyssä ja toinen selvitti, ettei hän pitänyt maalausten kyklooppimaisista hahmoista. Kolmas matkustaja puuttui puheeseen ja sanoi, että hän kyllä piti Picassoista. Siihen toinen sanoi, että kyllä Picasso osasi maalata myös kauniita tauluja, mutta Ateneumin tauluissa olivat kaikki naiset rumia. Sitten hän kertoi ostaneensa kerran Espanjassa käydessään sellaisen ihan pienen hyvin suloisen Picasson maalaaman taulun.

Naiset olivat käyneet myös Tennispalatsissa ja mikä elämys se olikaan, naiset kertoivat haltioituneina näkemästään. Sirpa Pääkkönen Hesarissa huomauttaa, kuinka akateemisella taiteella oli missio. Tehtävänä oli levittää kauneutta. Hän päättää artikkelinsa toteamalla, kuinka Helsinki on nyt oivallinen paikka 1800-luvun akateemisen ja 1900-luvun modernin taiteen dialogille. Pakkoa uskoa, kun juttua riitti Hesasta Turkuun asti.

Lisäksi mainitsen, ettei keskustelu ollut lainkaan häiritsevää, vaan se oli julkiseen kulkuneuvoon sopivaa leppoisaa jutustelua.

Я написала в своём блоге о выставке « В путах Красоты» Городского художественного музея Хельсинки. Сирпа Пяккёнен в «Helsingin Sanomат» 19.12.2009 г. написала по этой же теме в рубрике «Личное»: «Всё испытавший журналист по культуре расстроится, но, к сожалению, текст отсутствует в сети. Названием является «Шагни внутрь сказки!»

Пяккёнен обращает внимание на ослепительное мастерство картин. В контексте данной статьи приводится иллюстрация картины Карла Карловича Штейбена «Андалузская женщина».

Когда я возвращалась из поездки в Северную Карелию, в части Хельсинки- Пасила две усталые женщины, жалующиеся на ноги, беседовали в вагоне так громко, что голос раздавался на расстоянии нескольких скамеек. Женщины посетили выставку Пикассо, и одна из них сказала, что ей не понравились циклопические персонажи картин. Третий пассажир включился в разговор и сказал, что ему Пикассо действительно понравился. Тогда другая из женщин сказала, что конечно Пикассо умел рисовать также и красивые картины, но на картинах Атенеума все женщины были уродливые. Затем она сказала, что однажды, будучи в Испании, она купила совсем маленькую, очень красивую картину Пикассо.

Женщины также посетители Теннисный дворец, и они восторженно рассказывали о своих впечатлениях о виденном. Сирпа Пяккёнен из «Х.С.» отмечает, какова миссия академического искусства. Его задача заключается в распространении красоты. Она завершает свою статью констатацией, что Хельсинки в настоящее время является идеальным местом для диалога между искусством академическим 1800-х гг. и современным искусством -1900-х гг. Надо верить, поскольку эта идея распространилась из Хельсинки до самого Турку.

В дополнение отмечу, что дискуссия совершенно не мешала, она была спокойной беседой, подходящей для общения в общественном транспорте.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti