Turun 35-vuotias Myllysilta on romahtamispisteessä. Jos silta olisi mennyt poikki samantien, olisi ollut pakko ryhtyä ripeästi uuden sillan suunnittelu- ja rakennustöihin. Rikki mennyt "maailman ohuin betonisilta" olisi murennettu ja kivenmurikat myyty kulttuuripääkaupungin matkamuistoiksi.
Ei kai siltaa enää korjata, ei kai, kun sitä ei edellisissäkään remonteissa ole saatu priimakuntoon. Nyt pitää palkata mylläri rouhimaan siltaa sopivankokoisiksi palasiksi.
Kun olin muutama vuosi sitten Karjalan Jyskyjärvellä, kuljin huteraa riippusiltaa pitkin joen ylitse. Jotkut sillan laudat olivat lahonneet tykkänään, piti tarkaan harkita, mihin askeleensa asettaa. Pienet pojat hytkyttivät siltaa ja meitä pelotti. Kylässä kerättiin rahaa uuden sillan rakennusrahastoon myymällä postikortteja. Mummot suhtutuivat luottavaisesti tulevaisuuteen, sillä presidentti Putin oli luvannut siltarahaa. Nyt siellä kuulemma on uusi silta.
Mnnn, mitenkähän paljon Turun uusi citysilta maksaa? Pitääkö jokaisen turkulaisen laittaa 10 euroa siltakassaan? Eikös Aurajoen valastaideteoksestakin saanut ostaa suomuja itselleen? Kun Turun linnaa restauroitaessa rahat eivät riittäneet 1950-luvulla kuparikaton hankkimiseen, tulivat firmat ja ykisttäiset kansalaiset apuun saaden nimensä kaiverretuna kattopelteihin. Harva niitä nimiä sinne korkeuksiin pääsee katselemaan, joten ei katosta matkailun vetonaulaa tullut. Silloin kiiruhdettiin pelkkää kulttuurivastuuta tuntien hätiin.
Ai niin, veronmaksajat uuden Turun sillaan rahoittavat joka tapauksessa. Siis jokaisen turkulaisen nimi siltaan.
Muuten, oliko kaunis Myllysilta maailman ohuin betonisilta missään vaiheessa vai saiko se ylimääräisiä millimetrejä jo syntyessään?
Myllysillan vauriot huomanneelle Sulo-koiralle pitää luovuttaa sankarimitali ja laittaa laatta uuden sillan kylkeen kunniapaikalle. Romahduskaffeella tavataan.
maanantai 8. maaliskuuta 2010
Silta romahtaa - kulttuuri kukoistaa
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Eikös se silta ole kumminkin 35 vuotias?
VastaaPoistaTunnelma notkosillan äärellä oli lauantaina ja sunnuntaina hilpeä. epäilen monelle olleen pieni pettymys, kun silta ei romahtanutkaan.
No niin on, laskuvirhe tuli. Mutta saimpas sinut kommentoimaan, kiitos.
VastaaPoistaHei ja saitpas minutkin ruutuusi. Kesäkuun ensimmäisestä päivästä 2008,toukokuun viimeiseen päivään 2009. Jokiranta työmatkana ees taas. Aurasillalta Turun Linnaan ja takaisin. Monenmoista keliä oli edellistalvenakin. Vaan Myllysiltaa en käyttänyt, Föri tai Martinsilta olivat luontevammat. Työmatkalla tai sitten kotimatkalla. Hei vaan. Terveisin Jaana Helin.
VastaaPoistaHei Jaana, tosi hauskaa kun ilmaannuit tänne. Oli hyvä, ettet urautunut Myllysillalle, muuten olisit nyt pulassa. Tatu ja patu ovat nyt viimeistä viikkoa, hei vaan, kai törmätään jossain.
VastaaPoista